تعریف واژه ها
 
کارافرینی و موفقیت mehdi omidi

فردی که مسئولیت اولیۀ وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند ، محصول یا خدمات جدید می باشد .

به عبارت دیگر ، کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی اش سودآوری و رشد است . مشخصۀ اصلی کارآفرین ، نوآوری می باشد .

کارآفرینی شرکتی

کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید ، فرآیندهای جدید و نظام های سازمانی نوین است .

آموزش

فراگیری تخصص ها ، مهارتها ، شناخت و آگاهی است که فرد را جهت پذیرش سمت جدید و یا انجام وظایف مختلف در مقطع زمانی خاص که از پیش تعیین شده است ، آماده و تجهیز می نماید . به تعبیری دیگر : آموزش کوششی است که توسط سازمانها برای تغییر رفتار افراد از طریق فرآیند یادگیری و بخاطر افزایش اثر بخشی آنها صورت می گیرد .

عوامل سازمانی

با توجه به جدید بودن این زمینۀ مطالعاتی ، عوامل سازمانی معدودی برای القاء و ایجاد محیط کارآفرینانه در سازمان مورد توافق محققین قرار گرفته است . همچنین نگرش و بینش سازمانی کارآفرینان در خصوص سیاستهای مالی ، تولیدی ، بازرگانی و بازاریابی ، منابع انسانی و مدیریت استراتژیک تأثیر بسزائی بر تصمیم گیریهای فرد بعنوان رهبر سازمان دارد ( هورنزبی و دیگران ، 1993 ، ص 48 ) .

توانایی های فردی

با توجه به کلیه مطالعات انجام شده در خصوص توانایی های فردی می توان آنها را به پنج دسته اصلی شامل ویژگی ها ، انگیزه ها ، عوامل جمعیت شناختی ، سبک رفتاری و مهارتها تقسیم بندی نمود .

( تراپ مان و مورنینگ استار ، 1989 ، ص 324 ) .


موفقیت سازمانی

موفقیت سازمانی عبارت است از مجموعۀ نوآوری ، رشد و ایجاد تغییر که فرد مدیر بعنوان عامل اصلی ، سازمان را به حرکت درآورده ، هدایت نموده و سه عامل فوق را موجب می گردد .

· هر پیروزی بزرگی پس از چند بار شکست بدست می آید . شکست های مکرر مانند پیک هائی هستند که در جادۀ منتهی به پیروزی حرکت می کنند .

" چارلزاف . کترینگ "

· هدف بدون برنامه ، تحقّق نخواهد یافت .

مفهوم واژه کارآفرینی

واژه کارآفرینی از کلمۀ فرانسوی Entreprendre به معننای " متعهد شدن " نشأت گرفته است . بنابر تعریف واژه نامه دانشگاهی و بستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند . واژه کارآفرینی دیر زمانی پیش از آنکه مفهوم کلی کارآفرینی به زبان امروزی پدید آید ، در زبان فرانسه ابداع شد . در اوایل سدۀ شانزدهم میلادی کسانی را که در امر هدایت مأموریت های نظامی بودند ، کارآفرین می خواندند .

· کارآفرینی از دیدگاه اقتصاد دانان

کارآفرین و کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خود تشریح نموده اند .

· کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری

" رابرت لمب " ( 1952 ) معتقد به نقش کارآفرین به عنوان تصمیم گیرنده است . وی معتقد بود که " کارآفرینی یک نوع تصمیم گیری اجتماعی است که توسط نوآوران اقتصادی انجام می شود و نقش عمدۀ کارآفرین را اجرای فرآیند گستردۀ ایجاد جوامع محلی ، ملی و بین المللی و یا دگرگون ساختن نمادهای اجتماعی و اقتصادی می دانست ( پالمر ، 1987 ، ص 48 ) .

" ژوزف مک گوایر " ( 1962 ) ، نقش کارآفرینی در جوامع مختلف را با توجه به تنوع فرهنگی متفاوت می داند و به نظر وی منابع طبیعی و سرمایۀ نقدی ممکن است یکسان باشد . اما آنچه را که باید در درک تفاوت رفتار ، مورد توجه قرار داد عواملی است همچون :

- عقاید اجتماعی

- هنجارها پاداش رفتارها

- آرمانهای فردی و ملی

- مکاتب دینی

- تعلیم و تربیت ( پالمو ، 1987 ، ص 48 )

کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت

" هاربینسون " و " مایرز " ( 1959 ) کارآفرین را در داخل سازمان ، بعنوان " اساس مدیریت " تشحیص داده اند و معتقد بودند که کارآفرین کسی است که نمی توان او را از سازمانش جدا کرد ، زیرا وی با آن درآمیخته است . وظیفه او این است که شرایطی را فراهم آورد که تحت آن ، دیگر عناصر مدیریت بتوانند ضمن انجام وظایفی که در سازمان تعیین شده ، به اهداف شخصی خود نیز دست یابند .

" لایلز " ( 1974 ) مخاطره کارآفرینانه را برحسب مخاطره مالی ، شخصی ، فرصت های شغلی از دست رفته و مخاطره مربوط به روابط خانوادگی و سلامت فکری تعریف می کند .

" آلبرت شاپیرو " ( 1975 ) پیشنهاد نموده که تمرکز بر فرد کارآفرین باید بیش از تمرکز بر « حادثه کارآفرینی » باشد . در این زمینه او بیان می دارد که «حادثه کارآفرینی » در برگیرنده موارد زیر است :

- ابتکار و خلاقیت ( بصورت فردی یا گروهی )

- سازماندهی یا سازماندهی مجدد ساز و کارهای اقتصادی ـ اجتماعی برای تغییر شرایط و قرار دادن منابع در فرآیندهای علمی

- مدیریت اجرائی : مدیریت اجرائی سازمان توسط کسانی که از ابتکار استقبال می نمایند .

- پذیرش مخاطره شکست

- استقلال نسبی : سهیم بودن در موفقیت یا شکست سازمان .

تحلیلی بر تعاریف ارائه شده در خصوص کارآفرینی

به طور کلی با مروری بر سیر تعاریف کارآفرین و کارآفرینی ، موارد زیر قابل تأمل بوده و پرداختن به آنها ضروری می باشد .

1 ) مفهوم کارآفرینی به تدریج دگرگون گردیده و تکامل یافته است .

2 ) تعریف واحد و مشابهی که بطور کامل مورد قبول یا رد باشد ، وجود ندارد .

3 ) مفهوم کارآفرینی ریشه در تفکر ، زیربنای فکری ، سطح تجزیه و تحلیل و زاویه دید افراد مختلف از ابعاد مکاتب اقتصادی ، جامعه شناسی ، روانشناسی ، جمعیت شناسی و اندیشمندان مدیریت و غیره دارد .

4 ) تلاش برای مفهوم سازی کارآفرین از مکاتب اقتصادی آغاز گردید و توسط روانشناسان و سپس جامعه شناسان و محققین علم مدیریت ادامه یافت .

5 ) در سیر تطور مفهوم کارآفرین ، مفاهیم دیگری از قبیل تفاوت مدیر با کارآفرین ، شرکتهای کوچک با شرکتهای کارآفرینانه ، کارآفرینی سازمانی ، کارآفرینی شرکتی ، انواع کارآفرینان و تفاوتهای سرمایه گذار با کارآفرین را می توان مشاهده کرد که توسط محققین مورد مطالعه قرار گرفته اند .

· دیدگاههای مختلف نسبت به کارآفرینی

" هبرت " و " لینک " دوازده عاملی را که تا سال 1982 در تئوریهای ایستای اقتصادی به کارآفرینان نسبت می دادند جمع بندی نمودند " بارتو " ( 1989 ) آنها را در مطالعات خود تحت عنوان بررسی نقش کارآفرینی در تئوریهای اقتصادی مورد توجه قرار داد . در این تئوریها شش عامل مشترک کارکردی را می توان یافت که به کارآفرینان نسبت داده شده است . ( جدول 1-1 ) .

جدول 1-1

نقشهای کارکردی کارآفرینان در تئوریهای اقتصادی

نقش کارکردی

نظریه پرداز اصلی

معامله گر

ریچارد کانتیلون

هماهنگ کننده

ژان باتیست سی

مالک محصول

فردریک هاولی

نوآور

ژوزف شومپیتر

تصمیم گیرنده

فرانک نایت

واسطه

ایزائیل کِرزنر

منبع : بارتو ( 1989 )

بطور کلی تمامی اقتصاد دانان علاوه بر نقشهایی که از نظر کارکردی به کارآفرینان نسبت می دادند ، آنها را سرمایه دار نیز می دانستند و در میان آنها تنها " کِرزنر " بود که کارآفرینان را به عنوان واسطه معرفی نمود ( کِرزنر ، 1973 ، ص 56ـ55 ) .

جدول 1-3

گرایش به فعالیتهای کارآفرینی و غیر کارآفرینی

غیر کارآفرینی

کارآفرینی

بدنبال استقلال ......................... ........................ بدنبال وابستگی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم که مطالب واسه شما مفید واقع شن
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کارافرینی و موفقیت و آدرس karafariini.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 275
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 277
بازدید ماه : 911
بازدید کل : 23711
تعداد مطالب : 311
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



سخنان بزرگان



Add me to yahoo




فیلتر شکن








http://www.IraniTopSite.com , ايرانی تاپ سايت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




 
 
 
PageRank