كسب و كار الكترونيك ،‌یکی از انواع کسب و کار
 
کارافرینی و موفقیت mehdi omidi

فلسفه كسب و كار الكترونيك چيست؟و سرچشمه آن كجاست؟براي پاسخ به اين سوال بايد به مباحث ذيل توجه نمود.

1)تحليل فرايندي تحولات عصر ارتباطات:

در بياني ساده ارتباط يا ارتباطات به معناي"فرايند انتقال اطلاعات"تعريف شده است.

اطلاعات يكي از عناصر كليدي فرايند ارتباطات است.توسعه ي اطلاعات پديده ي جديدي به حساب نمي آيدو در واقعه روند تدريجي است كه از گذشته ي دور تا كنون وجود داشته است.

فناوري ارتباطات دومين عنصر اصلي اين فرايند است همانند فرايند توسعه ي اطلاعات انديشمندان براي اين بعد از فرايند ارتباطات نيز انقلاب يا تحولي بنيادين متصور نيستد.بدين معني كه فرايند توسعه ي فن آوري ارتباطات نيز از ابتداي تاريخ بشري وجود داشته است و تحولات اخير

همان روند تكاملي است كه صرفا از شتاب بيشتري به قبل برخوردار شده است.

اينترنت كه پديده اي مركب از سخت افزار و نرم افزار است،داراي يك سري ويژگي هاي خاص است كه به حسب اين ويژگي ها،امكان ايجاد همگرايي بين دو روند توسعه اطلاعات و توسعه فناوري ارتباطات را ايجاد كرده است.در تشريح ويژگي هاي فوق، مي توان مهمترين اين ويژگي ها را شامل مواردي نظير:

جهان شمول بودن:

به دليل عدم رعايت مرزهاي جغرافيايي در توزيع اطلاعات ،فناوري هاي جديد اطلاعاتي،امكان برقراري ارتباط بين واحدهاي پراكنده سازماني را به نحو اثربخش و كارآ فراهم كرده است.

دوطرفه بودن:

تعاملي يا دوطرفه بودن يكي از چالش هاي ارتباطات االكترونيكي است.بدين معني كه مجازي شدن ارتباطات تجاري باعث عدم امكان پاسخگويي سريع به واكنش ها شد.اما فناوري جديد ارتباطي اين فرصت را ايجاد مي كند كه بتوان به نحو چشمگيري تعاملات دو طرفه با مشتريان را از طريق ابزلرهاي الكترونيكي برقرار نمود.

24ساعته بودن:

اين واژه گاهي قابليت دسترسي ناميده مي شود.محدوديت هاي زماني براي فعاليت هاي تجاري معمول مانند محدوديت هاي شبانه روز و روزهاي تعطيل ، عملاٌ در خدمات رساني تجاري به صورت بهنگام و 24 ساعته،وجود ندارد.

چند كالانه بودن:

يكي از مهم ترين ابعاد مرتبط با فرآيند ديجيتالي شدن،بعد چند رسانه داي مي باشد.اين مفهوم،اشاره به توانايي فناوري جديد براي تحويل اطلاعات از مسيرهاي مختلف(متن،تصويز،صدا،فيلم متحرك،و .....دارد.

2)بررسي نظري تحولات عصر ارتباطات در كسب و كار:

اين ديدگاه از يك زاويه با نگرش هزينه محور و با تمايلي كه در سازمان ها در جهت كاهش هزينه هاي ناشي از عمليات سازماني و كاهش قيمت تمام شده كالا يا خدمات تحويلي به مشتري رخ داد كه در قالب تحول هزينه محور معرفي ميشود.

واز زاويه ديگر به نام سفارشي كردن بر مبناي اين نگرش از يك ديدگاه تئوريك و انتزاعي، كليه تارو پود يك سازمان،در تمامي سيستم هاي فرعي ،خرده سيستم ها،روش ها، و شيوهاي انجام كار و حتي فرآيند انجام ريزترين كارها در درون سازمان،بايد با يك نگرش مشتري محوري صورت گرفته و كليه گرايش ها و تمايلات مشتري در طراحي و انجام فعاليت هاي سازماني بايد دخالت داده شود.

3)شكل گيري تجارت الكترونيك و كسب و كار الكترونيك:

تحولات هزينه محور و درامد محور در سازمان باعث ايجاد تضاد ارتباطات در اين حوزه گرديد.در اين راستا حل تضاد مذكور با استفاده از انقلاب ارتباطات منجر به شكل گيري شيوه جديدي بر روابط دون سازماني و برون سازماني شد.

تعريف تجارت كسب و كار الكترونيكي

عمدتا واژه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي در بسياري متون هم معنا به كار رفته است.نويسندگان مختلف از نظر معنايي تفاوت هايي بين اين دو ورژه قائل شده اند.

از جمله تعاريف كسب و كار الكترونيكي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

كسب و كار الكترونيكي حوزه وسيع تري از تجارت الكترونيكي است كه شامل خدمات مشتري و فعاليت هاي بين شركت هاي تجاري نيز مي شود.

تبديل و تحول فرآيندهاي كليدي كسب و كار از طريق استفاده از فن آوري اينترنت.

يكپارچگي و سياليت بيش از پيش طرح ها ،فرآيندها،تجهيزات و سيستم هاي تجاري كه در راستاي برآورده سازي نيازهاي دائم التغيير مشتريان صورت مي گيرد.

تعريف تجارت الكترونيكي

عموما محققين براي تجارت الكترونيكي مفهومي محدودتر از كسب و كار الكترونيكي قائلند:

خريد و فروش كالاها ،خدمات و اطلاعات از طريق شبكه هاي رايانه اي نظير اينترنت

تشكيلات سازماني الكترونيكي

چنانچه حجم و مقياس مبادلات و فعاليت هاي تجاري افزايش يابد،شركت ها ملزم به انجام يكسري فعاليت هاي ديگر نظير طرح ريزي نيازمندي هاي تشكيلاتي،مديريت روابط با مشتري ،مديريت زنجيره و....در سازمان خود هستند تا بتوانند وظايف مذكور را پشتيباني كنند.از تلفيق مجموع اين فعاليت ها با فعاليت هاي تجاري،يك تشكيلات سازماني شكل مي گيرد.

مبادله الكترونيكي

مبادله الكترونيكي به معناي انتقال الكترونيكي پول وكالا وخدمات بين خريدار و فروشنده مي باشد كه البته منظور اسناد واطلاعاتي است كه نشان دهنده واثبات كننده انتقال مالكيت پول-كالا وخدمات از نظر حقوقي است.مبادله پول-كالا وخدمات به خودي خود يك فعاليت تجاري هم به حساب مي آيد. بنابراين كساني كه از طريق شبكه هاي الكترونيكي به مبادله كالا و خدمات با پول مي پردازند.عملا تجارت هم ميكنند.حال اگر اين مجموعه فعاليت ها با هدف سود-امرارمعاش و يا كار دائمي فرد منظور شود اين فعاليت هامفهوم كسب و كار الكترونيكي نيز به خود ميگيرد

كسب و كار الكترونيكي چيزي فراتر از يك فناوري است

باتحول در فناوري اطلاعات تنها تحولات فني نيست كه در سازمان مد نظر قرار ميگيرد بلكه چالشي كه مديران در اين رابطه با آن موا جهند بهبود دائمي طرحهاي تجاري براي موفقيت در عرصه كسب و كار و رقابت است.سازمان بايد ضمن شناسايي فناوري جديد بتواند آن را در راستاي توسعه و بهبود طرحهاي جديد تجاري مورد استفاده قرار دهد.يعني ابتدا بايد طرحهاي جديد تجاري تدوين و مرزهاي سنتي شكسته شود و سپس بر مبناي آن از فناوري روز استفاده شود. لذا عقيده بر آن است كه مهمترين نكته اي كه در استفاده از فناوري اطلاعات در سازمان بايد به آن دقت داشت تناسب استژايك آن با طرح تجاري در سازمان است.به اين معنا كه انتخاب استراتژي مناسب كاربرد فناوري اطلاعات و تناسب آن با استراتژي تجاري سازمان تنها ضامن موفقيت سازماني است كه از اين فناوري استفاده ميكند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم که مطالب واسه شما مفید واقع شن
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کارافرینی و موفقیت و آدرس karafariini.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 185
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 187
بازدید ماه : 821
بازدید کل : 23621
تعداد مطالب : 311
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



سخنان بزرگان



Add me to yahoo




فیلتر شکن








http://www.IraniTopSite.com , ايرانی تاپ سايت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




 
 
 
PageRank